IKEA-koncernen öppnar sitt första varuhus i Indien den 9 augusti. Varuhuset är 37 000 kvadratmeter stort och ligger i staden Hyderabad. I varuhuset arbetar 950 medarbetare. 47 procent av dessa är kvinnor, vilket motsvarar IKEA-koncernens mål inom jämställdhet.

Efter 30 år av inköp och produktion i Indien öppnar nu IKEA-koncernen sitt första varuhus i Indien. IKEA-koncernen är den första större enskilda återförsäljaren som har fått godkännande från de indiska myndigheterna. Under de kommande åren planerar IKEA att öppna fler varuhus och enheter i Indien. Det första IKEA-varuhuset i Indien öppnar i Hyderabad den 9 augusti 2018, följt av varuhuset i Navi Mumbai som förväntas öppna under 2019. Hittills har IKEA-koncernen köpt fyra tomter i delstaterna Telangana, Maharashtra, Karnataka och Delhi/NCR.

– Idag är en fantastisk dag och en viktig milstolpe på vår Indienresa som började för över 30 år sen, när IKEA inledde samarbeten med lokala tillverkare. Vi har långsiktiga planer för Indien, som är en viktig marknad för oss. Vi har inspirerande och funktionell heminredning till bra priser. Att äntligen få uppfylla de indiska kundernas behov och drömmar för hemmet ska bli väldigt spännande, säger Jesper Brodin, vd för IKEA-koncernen.

Det 37 000 kvadratmeter stora varuhuset täcker fem hektar mark i Hyderabads teknikcommunity HITEC City och förväntas få över sju miljoner besök varje år. IKEA-koncernen har integrerat hållbarhet i alla delar av verksamheten, både i varuhusen och i leverantörskedjan. Alla indiska varuhus kommer att ha solpaneler, LED-lampor, vattenreningsverk och moderna avfallshanteringssystem.

Efter omfattande marknadsundersökningar genom nästan tusen hembesök kommer varuhuset att visa upp lokalt anpassade heminredningslösningar och sälja ett anpassat sortiment där kunderna kan köpa produkter som masala-burkar, tryckkokare, idli-kärl, färggranna textilier och hållbara och lokalt producerade madrasser med en kärna av kokosfiber. Precis som på övriga IKEA-varuhus kommer alla klassiska möbler att vara tillgängliga, som BILLY bokhylla, KLIPPAN soffa, LACK bord och POÄNG fåtölj. Dessutom kommer det att finnas tusen sittplatser i restaurangen där besökarna kan prova svensk mat med en indisk touch samt lokala delikatesser som biryani, samosas och dal makhni.

– För oss på IKEA är människor, vårt närområde och en hållbar verksamhet väldigt viktigt. Under de senaste fem åren har vårt team i Indien byggt upp en stark grund och solid bas för våra kommande framgångar. Jag vill rikta ett stort tack till våra vänner i Indien, inklusive regeringen och myndighetspersonal, för allt stöd och gott samarbete så att vi kunde förverkliga den här drömmen, säger Peter Betzel, landschef för IKEA Indien.

IKEAs affärsidé är att erbjuda de många människorna ett brett sortiment heminredningsprodukter, med hög kvalitet, till så låga priser att så många som möjligt kan köpa dem. Omkring 1 000 produkter som kommer kosta under 200 rupier (26 kronor) har tagits fram för den indiska marknaden. Utöver detta kommer IKEA Indien att erbjuda prisvärda och flexibla tjänster, bland annat hemleverans och monteringstjänster för att underlätta för de kunder som inte är bekanta med gör-det-själv-konceptet.